Cum se întreține o mașină electrică ? (informații extinse)
Unul dintre avantajele deținerii unui vehicul electric constă în întreținerea ușoară a acestuia. Cu un număr mic de piese de monitorizat, întreținerea pentru acest tip de mașină nu este nici solicitantă, nici costisitoare. Aceste avantaje se datorează însăși naturii energiei electrice, dar și anumitor inovații din sector din ultimii ani.
Un motor electric necesită o întreținere mult mai simplă decât un motor standard. Pentru că nu are piese permanent în mișcare și nu se produc schimburi între lichide și gaze, o mașină electrică nu are nevoie nici de lubrifiant, nici de evacuare. Acest lucru înseamnă că nu este o necesitate schimbarea uleiul, a filtrului sau a sistemului de evacuare. De fapt, anvelopele, lichidul de spălat parbrizul, plăcuțele de frână și filtrele de aer condiționat sunt singurele consumabile care necesită schimbare într-o mașină electrică.
Designul motorului mașinii electrice reduce considerabil numărul de piese “de uzură”, care îi pot afecta funcționarea. Practic, într-un vehicul electric, nu există nicio curea de distribuție, nicio garnitură de chiulasă și niciun furtun de răcire - toate acestea pot provoca defecțiuni ale motorului atunci când sunt uzate. În ceea ce privește tracțiunea, aceste vehicule sunt fiabile pe sute de mii de kilometri.
Aminteam mai sus de plăcuțele de frână. Mașinile electrice folosesc două sisteme de frânare: în primul rând, frânarea regenerativă, care folosește motorul ca generator pentru a reîncărca bateria, apoi frânarea standard - cu discuri sau tamburi și plăcuțe de frână - care este activată ulterior. Prin urmare, aceasta ușurează sarcina asupra sistemului de frânare mecanică și asupra anvelopelor, ceea ce înseamnă că piesele utilizate în proces trebuie înlocuite mai rar.
Pentru că nu are o cutie de viteze sau ambreiaj manuale, transmisia unui vehicul electric este mult mai simplă: spre deosebire de un motor cu ardere, un motor electric oferă acționare directă.
Când șoferul apasă pe accelerație, bateria generează un câmp magnetic în interiorul unei piese fixe, care apoi face ca o parte mobilă să se rotească. Astfel sunt evitate toate defecțiunile legate de transmisia tradițională, reducând costurile generale de întreținere.
Mentenanța este un proces foarte previzibil pentru mașinile electrice. Lucrările de întreținere la șasiu, caroserie, anvelope, direcție și suspensie ale unui vehicul electric au loc la intervale de timp regulate, la fel ca și verificările la sistemul de aer condiționat și la ștergătoarele de parbriz. Verificările recurente cuprind și monitorizarea nivelului lichidului de frână și lichidului de răcire, pentru a vedea dacă trebuie schimbate sau completate.
De asemenea, presiunea în anvelope ar trebui monitorizată în mod regulat, ca în cazul unei mașini clasice: înainte de a pleca în vacanță, înainte de o inspecție de siguranță a vehiculului etc. O altă sarcină recurentă, dar care poate fi realizată fără a fi nevoie de un mecanic, este înlocuirea bateriei auxiliare de 12 volți, care alimentează iluminatul și electronica, odată la fiecare trei ani.
Bateria unui vehicul electric este una dintre cele mai importante componente ale sale. Modul în care este utilizat un vehicul afectează și durata de viață a bateriei, motiv pentru care este esențial să se efectueze controale ale bateriei la intervale regulate.
Este recomandat ca o dată la 30.000 de kilometri să faci o inspecție generală a mașinii. De asemenea, Uniunea Europeană recomandă o revizie o dată la doi ani, după primii ani de utilizare ai mașinii.
Alte acțiuni de întreținere sunt, desigur, schimbarea anvelopelor și a discurilor de frână în funcție de starea acestora și de distanța parcursă. Direcția, suspensia și amortizoarele sunt și ele pe lista de verificare recurentă, în funcție de cât de des este utilizat automobilul.
Continuă să citești despre
Optimizarea consumului de energie
Ce lucruri influențează cel mai mult autonomia bateriei ?
Diferențele în tipurile de motorizare